Wednesday, August 17, 2011

Kata Hati atau Ikut Perasaan?

Salam Readers.

Sejak sabtu lepas aku jadi tak tentu arah atas sebab2 tertentu. Aku jadi tak keruan disebabkan satu masalah yang mungkin aku sendiri yang cipta.Tapi aku bukan sengaja mencipta masalah itu. Aku dengan tak sengaja dah 'ter' cipta satu masalah berat yang buat aku bingung sampai ke hari ini.

Hidup aku jadi kelaam kabut sikit dan aku terpaksa berpura2 senyum sampai telinga depan orang2 tertentu dan aku terpaksa berpura2 bahagia sedangkan hati aku tengah menangis sedih. Orang yang tak faham mesti tak tahu apa yang aku sedang alami. Aku tengah mengalami konflik jiwa yang dasyat. Untuk pertama kalinya setelah sekian lama aku tak mengalami konflik jiwa sehebat ini.

Konflik jiwa yang macam mana aku hadapi? Aku tersepit antara kata hati aku sendiri atau perasaan yang bergelodak ni. Aku tahu bunyi seakan sama. Tapi ini betul2 bagi maksud yang berbeza buat aku.  Aku terpaksa buat satu keputusan yang rumit bagi aku. Serumit2 exam. Rumit lagi keputusan yang aku nak buat sampai aku terpaksa fikirkan macam2 aspek dan hal yang berkaitan.Aku kena pilih sama ada nak ikut kata hati atau perasaan aku?

Kata hati dimana aku kena ikut setiap kata hati aku walaupun hati aku kadang2 salah membuat percaturan.Kalau ikut kata hati,memang aku bahagia tapi aku akan tanggung akibat buruk satu hari nanti.Akibat yang aku sendiri tak tahu bila akan terjadi dan mungkin jugak akan buat masalah aku bertambah rumit. Sebab kalau ikut kata hati, memang aku terlalu sayang melepaskan sesuatu yang sangat aku sayang.Tapi akibatnya pulak? Aku tak tahu sama ada aku bersedia atau tak untuk menerima akibat tu.

Ikut perasaan pulak dimana aku membuat keputusan mengikut perasaan marah, kecewa dan sakit hati tanpa fikirkan hati dan perasaan aku dan keadaan. Keputusan yang dibuat tanpa berfikir rasional. Mungkin keputusan ini baik sedikit tapi hati aku akan sakit dan aku menyakiti hati yang lain jugak. Aku tak tahu sama ada aku dah bersedia untuk sakit  sekali lagi kalau keputusan yang aku buat hanya mengikut perasaan aku semata2.

Antara kata hati dan ikut perasaan mana perlu aku pilih?

P.s: Jangan pening baca entri ni sebab mungkin ada yang tak paham isi aku.

4 comments:

  1. hehe, kalau difikirkan..ikut kata hati atau perasaan ni sama je. perasaan datang dari hati :D tapi sebaik2 keputusan adalah datang dr akal fikiran. walau apa pun, stay strong ok fyka. we all here for you :) just buzz me :) hehe :)

    selamat berbuka puasa okay! :)

    ReplyDelete
  2. @msrh's : thank.;)
    @namee : hee.agak sama sebenarnya.tapi tah la.masa ni serabut kot. thanks sgt2 k.

    ReplyDelete