Monday, November 25, 2013

Blame on Me.

Assalamualaikum..

Sobs.Sobs. Pagi-pagi lagi dah sedih. Sedih sebab apa? Sebab fikir nasib diri ni. Chewah. Bukan sedih apa pun cuma tengah fikir kenapa la susah sangat nak dapat kerja sekarang ni? Apa Malaysia ni dah takde kerja dah ke? Nak salahkan siapa eh? Kerja yang salah ke aku yang salah? *thinking

Bila dikaji dan diselidik aku rasa maybe salah tu punca dari diri sendiri kot? Why??

1.Terlalu memilih kerja.

Yelah. Maybe sebab aku terlalu memilih kerja agaknya. Seriously. Bukan nak memilih sangat tapi kadang-kadang position yang ada tu tak kena dengan qualification aku. Fine la. Orang kata, tak semestinya kita kerja dalam bidang apa yang kita belajar. Tapi aku nak jugak la usaha aku selama 6 tahun belajar tu ada hasilnya. At least takde la aku rasa apa yang aku belajar tu sia-sia. Sebab kalau aku dapat kerja dalam bidang aku. Sekurang-kurangnya aku dapat praktik kan apa yang aku dah belajar tu. Takde la terkubur je dalam kepala otak aku ni. Memang la tak semua yang kita belajar tu sama dengan apa yang kita akan buat masa kerja. Tapi ada jugak sikit-sikit. Mustahil la takde sikit pun kan? Lagipun kalau kita kerja dalam bidang kita. Takde la susah payah majikan nak train kita kan. dua-dua pihak dapat keuntungan. Heee. Maybe la still kena training tapi takde la macam kosong tak tau apa. Ye dok?

2. Tak kena dengan jiwa.

Yang pasal tak kena dengan jiwa tu. Ok la. Aku mengaku. Memang la orang akan kata, takpe la mula-mula tak kena dengan jiwa. Belum cuba belum tahu. Mana tau dah cuba nanti berkenan ke. Terus jatuh cinta ke dengan kerja. Ye.Ye. Betul tu. Tapi sementara nak tunggu kena tu. Tak ke merana? Tu kalau lepas tu masuk dalam jiwa. Kalau sampai kesudah takk masuk-masuk acaner tu? Dah nak kena cari kerja lain. Dah susah jadinya. Memang la at least akan dapat pengalaman. Betul tu. Tak dinafikan siikit pun. Tapi tu la. Kalau boleh nak la cari yang sejiwa. Macam nak cari jodoh jugak la. Kena suka kerja tu macam kita dah kawen la dengan kerja tu kan. Hihihihi.

3. Takde usaha.

Takde usaha kau kata? Uhuk uhuk. Resume dah beratus kot rasanya aku hantar. Yang dekat jobstreet nya. Yang hantar direct email nya. Yang pergi drop resume dekat company pun ada. Jadi dimanakah yang dikatakan takde usaha? Huwaaaa. Usaha dah. Doa dah. Now tawakal je. Sebenarnya dah ada interview yang aku pergi tapi tah. Maybe luck belum mai lagi. Maybe dorang belum berkenan dengan aku kot. Ada la tu kekurangan kat mana-mana. *pasrah

4. Tak pandai pergi interview.

Macam aku kata tadi la. Aku ada pergi interview kan. Ada la enam ke tujuh puluh interview yang aku dah pergi. Ada tempat tu memang awal-awal aku tolak. See? dah nampak punca No 1 tu. Memilih nau. Ada la sebab kenapa aku tolak. Bukan tolak saja-saja.  Jangan ditanya kenapa. Yeke aku ni tak pandai pergi interview? Ke aku ni xcukup meyakinkan orang yang interview aku tu? Rasnya dah cuba jawab soalan diorang dengan baik. Tapi tapi tapi.. Entah la. Maybe la kot. No luck. Tapi rezeki tu kan Allah dah tentukan. So aku kena perlu lebih sabar dan lebih banyak berdoa. 

Lagi apa eh? Dah tak boleh nak fikir apa lagi punca nya. Apa pun. Still nak salahkan diri sendiri jugak. Tapi takpe. Insya allah pasti akan ada yang terbaik untuk aku satu hari nanti. Doa-doakan la aku ye. Dimana ada kemahuan, disitu ada jalan. Ye dok? Kot-kot la aku dapat kerja yang baik. Unntung-untung boleh tolong family sendiri. :)

Bai!



No comments:

Post a Comment