Wednesday, August 3, 2011

Telatah Ramadhan DuluDulu

Hari ni nak kongsi cerita sikit la.Semua orang ada kenangan ramadan masa kecik2 kan.Aku pun ada jugak. Dulu kecik2 bila tiba bulan puasa je, mula lah hati ni risau.hihi.Biasa la budak2 kan. Masa tu ilmu kurang lagi. Aku mula berpuasa pun masa umur 7 tahun kalau tak silap. Tak tau la kalau masa umur 5 dgn 6 tahun tu aku puasa. Sebab tak ingat. Kalau puasa pun mungkin puasa yangyok je kot.hihi.

Masa umur aku 7 tahun,masa tu tahun 1996 tu. Puasa pulak jatuh masa hari bersekolah. Memang penat la kan. Tapi aku puasa jugak sebab mak aku pesan suruh puasa. Katanya belajar puasa dari kecik. Plus dia bagi ganjaran kalau puasa. Dengar je ganjaran, aku senyum sampai telinga. So, gigihkan diri untuk berpuasa. Rasanya sehari dua tu aku tahan la. Masuk hari2 yang berikutnya aku dah mula tergoda dengan kawan2 yang tak puasa. Konon nya mula2 marah la kawan2 yang tak puasa tu. Tapi last2 aku pulak ikut sama tak puasa. Dengan tengok cina india nya lagi duk jilat2 aiskrem depan aku. Tak tahan dek godaan aku pun melangkahkan kaki ke kantin sekolah. ngeh3. Masa tu aku sekolah pagi petang.Pagi sekolah agama.Petang pulak sekolah kebangsaan. Jeng3...Aku pun apa lagi.Membuat taktik2 kotor untuk mengurangkan pahala puasa aku..haha. Kadang2 terus aku membatalkan puasa itu.


1. Berendam bagaikan badak sumbu 

Haaa...ini taktik memang menjadi taktik fav bagi semua2 orang yang macam aku. Siapa yang tak pernah buat kan.Balik je sekolah agama pagi tu,aku terus masuk la pergi mandi lama2.Balik pukul 10.30. Aku mandi la dalam pukul 11 sampai 12.Ambik kau. Tak pernah2 mandi lama.Bulan ramadan je terus aku mandi lama2. Berendam dalam besen pun jadikkk..haha.Petang lepas balik sekolah petang pun sempat lagik buat benda yang sama. Sampai aku kena marah sebab mandi lama2. Makruh katanya.Tapi ada aku kesah? Janji aku rasa SEGAR.

2. Rajin Berkumur

Eceh! Rajin berkumur bukan sebab pergi ambik wuduk tapi konon2 nak basahkan tekak yang kering kontang. Sejam sekali pergi kumur. Rajin kan?Kan? Rajin la sebab ini taktik aku nak basahkan tekak sambil isi perut.Sambil2 kumur tu aku telan la sikit2 air tu. Air paip pon sodapppp..;)

3.Makan curikcurik

Ini bukan kurang pahala. Ni dah hilang pahala terus.Dasyat kan. Maklum la. Masa ni apa je yang aku tau. Aku bajet tipu sunat takpe.Pergi sekolah aku pergi jalan slow2 menuju ke kantin masa waktu rehat lepas tu aku beli nasik lepas tu aku makan lepas tu aku rasa kenyang dan senyum sampai telinga sambil gosok2 perut.hik3. Aku balik je sekolah petang tu, buat2 letih sambil tergolek depan tv. Bajet lapar plus penat gila la kan. Padahl dah melantak nasik sepinggan masa kat sekolah.Gila keji masa tu. Rasa berdosa pulak sebab menipu kan.haha

4. Buatbuat Lupa

Ni pun bahana membatalkan pusa dengan sengaja. Alaaa.. Bukan sengaja tapi memang sengaja nak hilangkan dahaga. Masa ni bukan nya lapar sangat tapi dahaga je yang lebih so aku pun dengan muka tak bersalahnya pergi ke dapur lepas tu bukak peti ais lepas tu ambik air dan glup glup glup.. Minum dengan seronok nya.Wah.Rasa macam dalam sorga..Lepas minum tutp peti ais lepas tu cakap "Eh,Puasa la..Terlupa pulak" Lalalala...Ayat cover line kan.

Kalau nak di ikutkan banyak je lagi. Tapi ni yang aku ingat la. Dasyat kan dulu. Memang lawak bila dikenangkan balik masa puasa zaman kecik2 dulu. Masa bulan puasa ni memang banyak la cabarannya kan. Tambah2 pulak bagi budak2 yang baru mula belajar puasa macam aku dulu. Macam2 kerenah la kan.Tapi tu semua dulu la. Sekarang tak lagi. Sekarang bila puasa,aku puasa la elok2. Takde curik2 makan,mandi lama2 dah.Sekarang baik2 je bila puasa.hehe. Jom kongsi cerita korang pulak.

Ok la. Bye! 

No comments:

Post a Comment