Wednesday, October 31, 2012

Kemalasan melanda bagaikan ribut taufan.

Assalamualaikum.Ceii. Tajuk tak nak mengalah.

Semenjak akhir akhir ni,tak tahu kenapa aku jadi semakin malas. Malas nak buat semua benda. Semua pun tak ada mood. Nak buat itu ini tapi malas. Malas. Malas. Malas. Tah apa dah jadi dengan aku pun tak tau la. Bukan tak ada kemahuan untuk buat satu benda tu,tapi bila nak buat terus jadi malas. Niat dah ada tapi tiba tiba jadi malas. Apa nak jadi ni? Padahal kerja berlambak lambak. Ada benda benda yang aku tak malas. maksudnya rutin harian. Aku tak malas makan, tak malas mandi, tak malas jalan jalan. Tapi malas untuk buat assignment, malas baca jurnal dan malas nak belajar. Mood malas lebih kepada STUDY MOOD. Ok. Ini tak boleh dibiarkan. Kalau berterusan, baik berhenti belajar lepas tu duduk rumah tanam anggur. Tettt..


Sebenarnya bukan la malas sangat sangat tapi macam mood tu tak sampai. Setiap kali usaha untuk bukak laptop baca jurnal, terus tak jadi. Tiba tiba masa tu terus kepala sakit. Lepas tu tekan tab lain dan buka facebook atau baca blog. Memang tak bagus perangai ni. Kenapa baca blog tak malas? Sebab jurnal tu membosankan. Tak seronok baca. Bahan ilmiah memang membosankan,cuba kalau gosip artis,laju je baca. Aduh. Tak boleh jadi. KEna tingkatkan lagi mood rajin. So, aku cuba untuk menjadikan jurnal tu seronok dibaca dengan menyelitkan jurnal tu disebalik gambar gambar yang menarik. Sambil baca sambil tengok gambar. Rasa impressive sikit nak baca. Heee.:D 

Dengan cara ni,mungkin la aku boleh jadi rajin sikit kot. Insyaallah. Tengah berusaha. After cuti ni,banyak benda nak kena settlekan. Dengan test,quiz lagi. Dengan thesis project lagi. Belambak hoiiii. Mana nak larat  kejar semua benda dalam satu masa. Boleh gila. So,aku nak settlekan secara slow and steady. Kalau kalut kalut nanti aku  sendiri yang jadi gila akibat tekanan perasaan. Dah la seminggu sebelum cuti raya haji hari tu,aku dah macam nak gila. Menangis tak henti sebab terlalu stress dengan kerja. Student life macam ni la. Terpaksa aku gagahkan jugak habiskan sem yang sangat stress ni. Tak lama je lagi. Tapi kalau boleh biar lama supaya aku ada masa nak buat semua ni slow slow. Masa suka nak cemburukan aku. Geram! Tak tak. Aku yang tak tau curi masa nak buat semua benda. Aku yang salah. Semua ni kena diperbetulkan.
 

Godek punya godek,ternampak satu post ni. Agak inspired untuk orang malas macam aku. Nak cuba amalkan. Mana tau lepas ni jadi rajin balik. Yang No 7 tu, rasanya tak payah buat pun tak pe sebab dah telebih riadah rasanya. Rasanya yang no 4 dengan 5 tu kena buat. No 1 tu haruslah buat selalu. Mungkin lepas ni lebih bersemangat. Mana tau kan.:)



Yes! I can do it. Cuma kena banyak berusaha, bersabar dan berdoa. Semoga Allah permudah kan semua urusan aku. Dah. Taknak malas dah. Nak baca jurnal balik. Nanti aku update cerita raya haji ok. Tunggu ada masa sikit nanti. Babai!

No comments:

Post a Comment